Multiriem

distributieriemendistributieriemendistributieriemendistributieriemen

Wat is een multiriem?

De multiriem: Ook wel eens verward met de distributieriem, echter de distributieriem zit achter een beschermkap weggewerkt, en een distributieriem drijft de volgende verbindingen aan:

  • Krukas
  • Nokkenassen
  • Ontsteking
  • Brandstofpomp

Deze aandrijving staan ook op een bepaalde timing.

De multiriem wat in principe de vervanger van de welbekende V-riem is, de V-riem komt alleen nog maar voor bij de oudere type auto’s, de moderne type auto’s zijn al voorzien van een multiriem. De multiriem drijft meestal enkel de dynamo en de waterpomp en indien aanwezig de stuurbekrachtingspomp/aircopomp aan. (deze staan echter niet op een timing). Doordat de multiriem wel goed in het zicht ligt is de multiriem ook een stuk makkelijker te vervangen.

Wanneer is de multiriem aan vervanging toe?

Bij beschadigde en/of een uitgedroogde multiriem is het tijd om de multiriem te vervangen. De levensduur is sterk afhankelijk de rijgewoontes. De riem wordt preventief bij elke beurt gecontroleerd. In principe gaat de multiriem lang mee. Maar het is verstandig om de multiriem na ongeveer 60.000 km te vervangen. Dit om meer schade te voorkomen en daardoor natuurlijk ook een hoop kosten.

Wanneer een multiriem knapt dan hebben de waterpomp, dynamo en de stuurbekrachtiger geen aandrijving meer, dan kan je je wel indenken wat de gevolgen zullen zijn.

Wat kost het vervangen van een multiriem?

De kosten om een multiriem te vervangen zijn afhankelijk van wat voor auto u heeft (type, merk, bouwjaar, motor, etc.). Om precies te weten wat u moet betalen voor de multiriem kunt u het beste even contact met ons opnemen, dan krijgt u van ons een scherpe offerte.







Klantenservice

050 711 9005

Openingstijden

MA - VR

9.00 - 17.00

ZA

9.00 - 14.00

Adres

Stockholmstraat 8
9723 BC Groningen